Obchod se železnými kovy s Evropou za poslední roky klesá, turecká produkce a vývoz železného odpadu také. Za to roste obchod se šrotem v Indii, říká Lee Allen na světové recyklační konferenci v Dubaji.
Obchod se železnými kovy s Evropou za poslední roky klesá, turecká produkce a vývoz železného odpadu také. Za to roste obchod se šrotem v Indii, říká Lee Allen na světové recyklační konferenci v Dubaji.
V prezentaci nazvané „Trhy s ocelovým šrotem v roce 2022: Turecké potíže a vzestup Asie", Allen říká:
Jaký rozdíl udělá rok: zdravé oživení v EU a na celém evropském kontinentu dalo cestu, jak ustoupit škrtům v kapacitách. Byl to rok, kdy se Turecko potýkalo se spotřebou a objemy z dovozu a tyto objemy byly nahrazeny Jihoasijskými nákupy. Je to obrovská změna.
V pozadí 20,2% meziročního pádu produkce oceli v Turecku za červenec 2022 a 40,9 % meziročního propadu dovozu ocelového šrotu v červenci 2022. Allen také poznamenává, že poptávka po oceli je slabá. Tyto trendy se neobejdou bez následků pro prodejce šrotu na celém světě.
Důsledek války na Ukrajině
Přes vyšší ceny energií a nižší poptávku sehrála svou roli. Specialista na komodity také uvedl, že ruská invaze na Ukrajinu měla rozsáhlý vliv na nižší ceny šrotu. Je nemožné prodávat na mnoha trzích z důvodu sankcí. Obchodníci z Ruska se otočili na Turecko s nabídkou nižších cen.
Allen poukazuje na to, že tyčový materiál z Ruska před konfliktem zřídka přesáhl 50 000 tun za měsíc. V květnu to bylo již 200 000 tun. Řekl, že není náhoda, že průměrná cena ocelového šrotu společnosti Fastmarkets crf Turkey HMS (80:20), klesla ze 631 dolarů za tunu v měsíci březnu, na něco málo přes 350 dolaru za tunu v září.
Nárust objemného dovozu
Pokud jde o indický trh, tak je zde vidět rostoucí objem šrotu v regionu. Indie zaznamenala exponenciální nárust objemu nakupovaného ocelového šrotu v posledních měsících, přičemž ceny jsou nižší než u kontejnerového šrotu.
Allen zaznamenává, jak obchodníci v Indi zaujali pozici velkých nákladů šrotu, aby je prodali na místním trhu, kde se rozdělí a distribuují při zachování marží. Minulý rok jsme tohle nemohli predikovat. Fastmarkets dodal, že byli optimističtí v oblasti ocelového šrotu a poměrně pesimističtí v oblasti oceli.
V Evropě to více zdůraznil v následné diskuzi prezident divize Dennis Reuter z TSR Recycling v Německu. Mírně řečeno, přílivy nejsou tak vysoké a opravdu se snažíme zajistit materiál. Kvůli cenám energií není poptávka ze strany oceláren tak vysoká.
Zvýšení kapacity v Bangladéši
Sanjoy Kumar Ghosh, vedoucí nákupního oddělení BSRM Steels v Bangladéši, zvažoval poptávku po šrotu, příležitosti a budoucí růst cen v této zemi. Poukázal, že mezi hnací síly patřily nové projekty infrastruktury a rostoucí kupní síla, očekává se že HDP poroste o 7,2 % tento rok.
Také potvrdil postřehy Allen o přechodu na objemný dovoz šrotu, který se v roce 2020 posunul z rovnováhy s kontejnerovým šrotem na rozdělení 68:32 v posledním finančním roce. Naposledy to bylo 70:30.