Společnost Panasonic Corp. očekává až třikrát vyšší spotřebu kobaltu za pět let, dle informací průmyslových zdrojů, i když se společnost snaží v blízké budoucnosti vyhnout výrobě automobilových baterií bez kobaltu.

Panasonic je výhradním dodavatelem bateriových článků pro všechny nová vozidla značky Tesla, včetně modelu elektrického vozu s označením 3. Zdroje říkají, že baterie bez kobaltu jsou již dlouhé roky pryč.

Zkrácením zajištění dodávek kobaltu, který stabilizuje a prodlužuje životnost lithium-iontových dobíjecích baterií požívaných k pohonu elektrických vozidel, vedla v prosinci 2015 k nárůstu cen kolem 40 dolarů za libru z úrovně 10 dolarů za libru.

Japonský výrobce baterií Panasonic se snaží zajistit zásoby na fyzickém trhu s kobaltem, uvedl zdroj kobaltového průmyslu a dodal, že společnost očekává, že do roku 2020 spotřebuje 10 000 tun a v dalším roce až 25 000 tun ročně.

Spotřeba kobaltu v letošním roce bude asi 8 000 tun, uvádí zdroje. Společnost Panasonic v reakci na žádosti o připomínky uvedla, že neuvádí podrobnosti o svých plánech nákupu.

Zdroj kobaltového průmyslu uvedl: „Panasonic je normálně velmi opatrný a konzervativní o svých odhadech, nicméně mluví o tom, že počet 25 000 je šokující.“ Cílem Tesly je vyrobit do konce června 5 000 modelů 3. Výkonný ředitel společnosti Tesla Elon Musk nedávno řekl analytikům při vyhlašování výsledků za první čtvrtletí, že si myslí, že kobalt stáhnou na nulovou hodnotu bude možné.   

Tesla používá baterie NCA nebo složení – lithium, nikl, kobalt a hliník, zatímco jiní výrobci automobilů se rozhodli jít cestou složení – lithium, kobalt, mangan (NCM).

Výrobci automobilů urychlují plány na výrobu elektrických vozidel, včetně největšího výrobce automobilů Volkswagen, který vybral partnery na výrobu bateriových článků související technologie v hodnotě zhruba 20 miliard EUR.

BMW AG plánuje uvedení 25 elektrifikovaných modelů na trh do roku 2025 a v letošním roce investovala na výzkum a vývoj rekordní částku 7 miliard eur.

Společnost Roskill, která se zabývá poradenstvím v oblasti kovů, odhaduje poptávku po kobaltu na 310 000 tun do roku 2027, z čehož by se vyrobilo více než 240 000 tun baterií použitých v elektrických vozidlech, laptopech a mobilních telefonech. Roskill odhadl loňskou poptávku po kobaltu na 118 000 tun.

Obavy z nedostatku kobaltu přiměnily mnoho lidí, aby usilovali o změnu složení katodové části baterie NCM na osm částí niklu, jednu část kobaltu a jednu část manganu v poměru 6:2:2.

Existuje mnoho povyku kolem složení 8:1:1, ale toto nebude ještě prozatím fungovat. Baterie bez kobaltu jsou ještě daleko.

Podle konzultantů společnosti Benchmark Minerals je směs 8:1:1 pilotně testována v několika malých továrnách, zejména pak v Číně, ale pouze plně v komerční aplikaci.

Zdroj: mining.com, http://www.mining.com/web/cobalt-free-pledge-panasonic-triple-consumption-auto-batteries-sources/

Akce týdne

22. 4. - 27. 4. 2024

Nerez nemagnetická (min. 18/8 - 304)

30 Kč/kg

ceník

Ceník

Podívejte se také na...
aktuální ceny v sekci 

Ceník

Tento web využívá cookies

Také nás to otravuje, ale bez souborů cookies se dále nepohneme. Jejich odsouhlasením nám pomůžete web zlepšovat a taky pracovat s reklamou, která vás teď bude skutečně zajímat. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti