Prodej osobních automobilů v západní Evropě vzrostl v měsíci červnu a meziročně o 4,6 % na 1,48 milionu, a to díky silnému prodeji benzinových vozidel.
Prodej osobních automobilů v západní Evropě vzrostl v měsíci červnu meziročně a o 4,6 % na 1,48 milionu, a to díky silnému prodeji benzinových vozidel.
Pokles prodeje dieselových vozidel v roce 2017 vedl ke zvýšení průměrných emisí CO2 nových automobilů (zdroj: European Environment Agency), jelikož diesely mají nižší emise CO2 ve srovnání s podobnými benzinovými vozy.
Vzhledem k tomu, že tržby naftových motorů se v roce 2018 dále snížily, situace se nezlepšila. Výzvou je, jak mohou výrobci v roce 2021 dosáhnout cílů EU o emisích o 95 g CO2/km a vyhnout se velkým pokutám.
Hybridy a elektrické vozy (EV) jsou příliš malou součástí trhu, aby měly velký vliv. Zvýšení prodeje EV bude vyžadovat významné investice do dceřiných společností a zpoplatnění infrastruktury. Diesel má špatný tlak na emise NOx, které lze řešit, a pokud mají být splněny cíle CO2, bude zapotřebí motorová nafta, která bude hrát větší část ve směsi vozidel.
Podíl trhu s dieselovými motory se výrazně snížil v první polovině roku 2018 ve srovnání s rokem 2017, o více než 10procentních bodů ve Velké Británii a Německu. Očekává se však, že tempo poklesu se zpomalí a v červnu byl podíl na trhu s dieselovými automobily V Německu, Velké Británii, Francii a Španělsku, pět největších evropských trhů relativně stabilní oproti květnu. Itálie měla nejvyšší podíl na trhu s dieselovým motorem na 52,6 %, což bylo zlepšení v měsíci květnu, ale v červnu 2017 se snížilo na 58,6 %. Německo mělo v červnu nejnižší podíl pro naftu na úrovni 31,2 %, oproti 41,3 % před rokem.
Růst prodeje benzínových vozidel podporuje poptávku po palladiu a rhodiu, zatímco pokles v prodeji vznětových motorů je silný, a tím pádem dopadá na platinovou poptávku, která v letošním roce podle odhadů poklesne o 150 koz.
Zdroj: Heraeus, Sharps Pixley, https://www.heraeus.com/media/media/hpm/doc_hpm/precious_metal_update/en_6/Appraisal_20180723.pdf