Měď, hliník, lithium, nikl, mangan nebo kobalt. To jsou kovy, které by mohly mít prospěch z předpokládaného prudkého nástupu elektrických vozů. Předpokládá to ve svém střednědobém výhledu alespoň těžební obr BHP Billiton.
Měď, hliník, lithium, nikl, mangan nebo kobalt. To jsou kovy, které by mohly mít prospěch z předpokládaného prudkého nástupu elektrických vozů. Předpokládá to ve svém střednědobém výhledu alespoň těžební obr BHP Billiton.
Důlní společnost očekává, že dojde k dramatickému boomu elektrických vozů. Dnes se na silnicích po celém světě prohání zhruba 1,1 miliardy lehkých vozidel, z toho jeden milion jsou elektromobily. Do roku 2035 už ale na silnicích zřejmě uvidíme zhruba 140 milionů elektromobilů, což bude osm procent celkového vozového parku, čítajícího 1,7 miliardy vozů, napsal Huw McKay, viceprezident oddělení tržních analýz v BHP Billiton.
Tři čtvrtě metráku mědi
Elektrické vozy by v příštích 20 letech mohly mít na londýnskou burzu kovů (LME) podle něj mnohem větší vliv než trh s ropou. Jednoduše řečeno: motoristé budou mít v autech o hodně víc mědi. Dnešní auta s tradičními spalovacími motory obsahují zhruba 20 kilogramů mědi, napsal v listu Financial Times. V hybridech to je už zhruba 40 kilogramů. A elektrické vozidlo s čistě bateriovým pohonem potřebuje 80 kilogramů mědi, což je čtyřikrát víc, než kolik obsahuje tradiční stroj.
Na vybudování takovéhoto elektromobilového parku by tudíž bylo třeba 11 milionů tun mědi. Zájem o červený kov se tak bude zvyšovat, přičemž koncern odhaduje hodnotu zbrusu nové poptávky při současných cenách na zhruba 38 miliard dolarů. Roční hodnota trhu s mědí je nyní zhruba 100 miliard.
Jiný vývoj by prý nastal na ropě. Poptávka po černém zlatu by při této úrovni expanzi na trhu s elektromobily byla v daném roce nižší o zhruba dva miliony barelů denně. To by při současných cenách znamenalo roční manko zhruba 37 miliard dolarů, napsal McKay v článku otištěném v úvodu týdne. Během něj se ceny ropy - včetně severomořského Brentu - propadly pod 50 dolarů.
Na výrazný nárůst počtu elektrických vozidel v posledních letech upozorňuje také Mezinárodní energetická agentura (IEA). Podle ní se počet těchto aut na silnicích zvýšil od roku 2014 šestinásobně. Jenom loni se prodalo 550 000 nových plug-in aut. To je necelé jedno procento ze všech nových automobilů prodaných za uplynulý rok.
IEA vlivu elektromobilů nevěří
Ratingová agentura Fitch Ratings v říjnu varovala, že ropný průmysl čelí kvůli rostoucímu využívání aut s elektrickým pohonem vážné hrozbě. Podle generálního ředitele IEA Fatiha Birola ovšem vliv elektrických aut na ropnou poptávku přinejmenším krátkodobě zřejmý není. „Poptávka po ropě nepochází od aut, vytvářejí ji nákladní vozy, letectví a petrochomický průmysl, a my tu k ropě nemáme zásadní alternativy,“ řekl podle agentury Bloomberg na čtvrteční energetické konferenci v Paříži. „Argument, že poptávka po ropě bude vlivem samotných elektrických aut přinejmenším v krátko a střednědobé perspektivě kulminovat, neberu,“ uvedl také.
Důlní průmysl má za sebou složité období. Ceny komodit se v lednu propadly na téměř sedmiletá minima a některé z největších producentů začaly udolávat obří dluhy. Pomalý hospodářský růst v Číně, která je největším kupcem surovin, zatřásl akciemi a vyvolal otazníky nad solidností deseti největších těžařů, kteří dokázali nahromadit dluhy za více než 140 miliard dolarů.
Vývoj cen mědi (fialově), niklu (zeleně), hliníku (žlutě) a americké ropy WTI (červeně) v posledních pěti letech:
Zdroj: https://www.patria.cz/Fotobank/d3186962-c6e6-4a12-b481-80d03b83e557?width=500&height=552&action=Resize&position=Center
Zdroje: BBG, FT, Mining Weekly
Zdroj: patria.cz, https://www.patria.cz/zpravodajstvi/3362718/ovlivni-elektricke-vozy-poptavku-po-kovech-a-po-rope.html