Stát otevřel ve středu cestu k tomu, aby v příštím roce začal lidem připlácet na nákup nových vozidel a naopak více vybíral od majitelů starších vozů. Vláda totiž schválila materiál řešící omlazení vozového parku v Česku, který počítá například i s dotacemi na nové vozy.
Stát otevřel ve středu cestu k tomu, aby v příštím roce začal lidem připlácet na nákup nových vozidel a naopak více vybíral od majitelů starších vozů. Vláda totiž schválila materiál řešící omlazení vozového parku v Česku, který počítá například i s dotacemi na nové vozy.
Materiál, který rozsáhle analyzuje stav vozového parku u nás, přináší i řadu návrhů, jak vozový park u nás omladit. O konkrétních opatřeních ale ministři ještě nerozhodli, čeká se na analýzu.
Ta se chystá na příští rok a má dát státu odpověď, jak nejlépe zpoplatnit auta nebo naopak podpořit jejich nákup tak, aby došlo skutečně k omlazení vozového parku. Jednou z možností je například rozšíření silniční daně na osobní auta nebo zavedení dalších poplatků, mluví se například o dani podle emisí vozidla.
„Jedná se o běžný ekonomický nástroj, který je v řadě zemí používán i jako prvek napomáhající systémovému snížení exhalací u provozovaných vozidel. V EU jsou zpoplatněna zejména osobní vozidla. Zdanění vozidel podle emisí CO2 je využíváno ve více než 15 státech EU,“ uvádí materiál, který počítá s výnosem nejméně 4,5 miliardy korun ročně zavedením této daně.
„Studie prokázaly, že nahrazení starých vozidel novými znamenalo výrazné snížení emisí, zvýšení bezpečnosti silničního provozu a zmírnění následků dopravních nehod,“ uvedlo ministerstvo.
„Základním cílem pro výběr nástrojů pro obnovu vozového parku u nás by měla být prioritně motivace občanů i institucí k vyřazování starých vozidel, k ekologickému chování, vlastní bezpečnosti a energetickým úsporám“, připomněl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Na nové auto dotace
Jedním z opatření je i finanční dotace na nákup nových vozů. Tu zatím stát dává jen úřadům nebo firmám: ministerstvo životního prostředí letos vypsalo první výzvu na nákup aut s alternativními pohony, ale je jen pro úřady.
Plán počítá s tím, že lidé, kteří si koupí auto s vysokou produkcí emisí skleníkových plynů, budou platit více peněz než dosud. Naopak za nákup vozidel s nízkou spotřebou a nízkými emisemi bude bonus. V jaké výši, to zatím stát neví. „Jako doplňkové opatření bude u nepodnikajících fyzických osob zváženo zavedení zvýšení bonusu v případě souběžného předložení dokladu o ekologické likvidaci starého vozidla,“ dodává materiál.
Stát chce omladit a „zezelenit“ vozový park v Česku i tím, že státní správa bude nakupovat více aut na alternativní pohony nebo začnou úřady používat vozy na operativní leasing.
Návrh má podporu Svazu dovozců automobilů i Sdružení automobilového průmyslu. „Cílem je koncepční dlouhodobé řešení směřující k obnově vozového parku. Našim asociacím nejde o navýšení prodejů, nové vozy se prodávají dobře, ale jde nám o celkovou kultivaci prostředí v ČR, ve kterém žijeme,“ řekl ředitel sekretariátu AutoSAP Zdeněk Petzl.
V Česku bylo k 31. prosinci 2015 registrováno celkem 7 119 185 motorových vozidel všech kategorií. Průměrný věk celého vozového parku v ČR přesáhl 17,26 roku.
Autor: js
Zdroj: ekonomika.idnes.cz, http://ekonomika.idnes.cz/vlada-otevrela-cestu-k-dotacim-na-nova-auta-i-vyssim-danim-za-ne-p7a-/ekonomika.aspx?c=A161214_152616_ekonomika_suj