Na světě je 1 miliarda vozů a z toho jsou 2 miliony vozů poháněny elektřinou. Toto se však brzy změní, protože náklady klesnou a více vlád podpoří přijetí EE ke snižování emisí uhlíku a boji proti znečištění měst.
Věk elektrických vozidel (EV) tady bude dříve, než si myslíme.
Na světě je 1 miliarda vozů a z toho jsou 2 miliony vozů poháněny elektřinou. Toto se však brzy změní, protože náklady klesnou a více vlád podpoří přijetí EE ke snižování emisí uhlíku a boji proti znečištění měst.
Podle Bloombergu do roku 2040 54 % všech nových prodejů automobilů bude EV. Miliony nových EV sníží velký kus poptávky po ropě a vytlačí 8 milionů barelů paliva (benzinu a nafty) každý den.
Největším ovlivnitelným faktorem EV, je to, že musejí mít pod kapotou lithium-inotové baterie. Bloomberg odhaduje, že na konci roku 2020, umožní technologie levných baterií, aby prodej EV stoupal.
Klíčem je tedy lithium, neboli „bílá ropa“, která se rychle stává nejžádanějším minerálem na světě. Jonathan More ze společnosti Power Metals Corp. označuje za největší komoditní boom v celé generaci lithium. Svět bude potřebovat hory lithia z celého světa, aby uspokojily globální hlad po bateriích.
Množství těchto lithiových baterií bude zapotřebí pro EV; ve skutečnosti významné ropné společnosti jako Total SA odhadly, že do roku 2030 bude v provozu 20 milionů vozidel a ty budou potřebovat podobné množství energie jako pro napájení 200 milionů mobilních telefonů. To je 1,2 milionu tun, šestinásobek současné úrovně výroby.
Zapomeňme na ropu a plyn, budoucnost energie je v lithiu!
Když se nejprve začaly vyrábět na montážních linkách první EV, spousta skeptiků se posmívala. Prodej EV byl velmi malý a soustředil se pouze na trh s luxusními automobily. Ale teď se všechno mění.
V březnu 2018 bylo v Evropě prodáno více než 40 000 EV, což představuje nárůst o 41 procent oproti loňskému roku. Celkové tržby za rok vzrostly o 37 % od roku 2017. Evropští výrobci automobilů, jako například Volvo se chtějí soustředit na vozy EV a plánují na elektrických vozidlech a nákladních automobilech pokrývat 50 % všech prodejů do roku 2025.
Porsche bude do roku 2023 chtít mít 50 % EV. Společnost General Motors a Toyota chtějí do roku 2025 prodat 1 milion elektromobilů za rok.
Skutečným kolosem na globálním trhu EV je Čína, kde se v současné době používá polovina všech EV. Čína zůstane hlavním trhem pro EV i příštích 5-7 let a poptávka zde roste rychleji, než se očekávalo.
Očekává se, že globální prodej EV se zvýší z 1,2 miliónu v roce 2017 na 1,6 miliónu v roce 2018 a 2 milionů v roce 2019. Do roku 2025 některé státy vyhlásily, že EV musí představovat 15 % všech nových prodejů automobilů.
Společnost Boston Consulting Group vydala zprávu, v níž odhaduje, že hybridy a EDS sníží podíl vozidel se spalovacím motorem na trhu o 50 % do roku 2030.
Ať už jste EV skeptik nebo super fanoušek Tesla, nelze vyvrátit, že EV budou transformovat mezinárodní automobilový trh a vyvolají masivní nárůst poptávky po lithiu, což je klíčová složka všech baterií pro EV.
EV nemůže fungovat bez lithium-iontových baterií. To je také důvod, proč výkonný ředitel společnosti Tesla vybudoval „mega továrnu“ v poušti v Nevadě, kde se každý rok vypaluje tisíce baterií. Celosvětový trh s bateriemi dosáhl v roce 2017 5,1 miliardy dolarů, ale rychle narůstá, do roku 2024 by mohl dosáhnout 58,8 miliardy dolarů.
Nová ložiska lithia jsou stále neodkryté. Tisíce tun lithia obsahuje oblast u jezera Paterson v Ontariu, toto lithium se liší od solného lithia nalezeného v Jižní Africe.
Společnost Power Metals Corp., která je majitelem majetku v Paterson Lake zahájila agresivní těžební program. Dle hlavního geologa společnosti, tato oblast obsahuje obrovský potenciál lithia.
Když poptávka po EV začala vystupovat v roce 2015, vyvolala na trhu ohromnou poptávku po lithiu. Ceny vzrostly, protože výrobci baterií začali kupovat veškeré lithium, které našli. Ceny za lithium zůstaly na počátku roku 2018 silné a kapitál byl zaplaven do projektů s lithiem po celém světě.
Čínská investiční skupina nedávno získala společnost Lithium X za 265 milionů dolarů a převzala argentinský majetek společnosti v centru „trojúhelníku lithia“, v jižní Americe. Chile a Argentina jsou světové společnosti v produkci lithia na druhém a třetím místě. Očekávaná produkce v Argentině do roku 2019 je 15 000 t/rok.
Podle jedné analýzy ze srpna roku 2017 by světový trh s lithio-iontovými bateriemi mohl do roku 2025 dosáhnout 93 miliard dolarů, což ročně činí nárůst o 17 %. Výrobci baterií, kteří krmí trh EV, budou spoléhat na nové zdroje výroby lithia. Prudký nárůst investic do lithiové těžby by se mohl stát pohromou.
Zdroj: oilprice.com, https://oilprice.com/Alternative-Energy/Renewable-Energy/When-Will-Electric-Cars-Take-Over-The-Roads.html