Přinášíme přehled dění z oblasti obchodování s drahými kovy z 26. týdne 2018.
Přinášíme přehled dění z oblasti obchodování s drahými kovy z 26. týdne 2018.
Zlato
Zatímco se dolar zotavil z důvodu rostoucího obchodního napětí, zasáhl rostoucí trend zlata.
Stříbro
Vlečeno směrem dolů díky zlatu, přičemž poměr zlata:stříbru pokračuje v obchodování kolem 77-78:1.
Platina
Společnost Impala Platinum zaznamenala v 1. čtvrtletí 17% nárůst produkce, přičemž jeho zimbabwské jednotky významně přispívají k celkovému výkonu.
Palladium
Čína oznamuje plány na zavedení emisních standardů „Čína 6“ od začátku roku 2019.
Čínský trh s platinovými šperky zůstává v přechodu
Čínský platinový trh zaznamenal ve čtvrtém po sobě následujícím roce pokles, v roce 2017 poklesl o 7 % na 1,13 Moz (35 t), ačkoliv tempo poklesu se změnilo v porovnání s 14% v roce 2016. I když většina negativních faktorů, které jsme viděli v roce 2016, zůstala v loňském roce v platnosti, menší pokles odrážel zlepšující se spotřebitelské segmenty, rostoucí disponibilní příjmy, relativně lepší výkon vedoucích výrobců a maloobchodníků a nakonec ukončení odčerpávání.
Zejména v loňském roce prošel trh se zlatými šperky dramatickým přechodem ve srovnání s místním trhem, klade se větší důraz na design, výzkum a nové značky. To všechno přispělo ke zdravému a udržitelnému meziročnímu růstu v roce 2017 a to po sobě jdoucích třech letech ztrát.
Navíc rostoucí konkurence se zlatými šperky se stala náskokem pro platinu. Na jedné straně se zdraví výkon tří relativně nových segmentů, neboli zlatých výrobků, a to včetně 22 karátů, 9999 a 24 karátů, spolu s dalšími zisky v prodeji 18 karátů, dostal do pozornosti napříč šperkovým dodavatelským řetězcem. Výsledkem je, že platina ztrácí tržní podíl na zlatě, což se odráží v sortimentech výrobků, které jsou vystaveny v mnoha obchodních výstavách v Shenzhenu. Na druhou stranu náš terénní výzkum naznačuje, že platina má další nevýhodu vůči zlatu, protože nabízí širší škálu designu i barvy (pokrývá bílou/červenou/růžovou/žlutou).
Na rozdíl od západních trhů, kde platinová dlouhodobá sleva zlata povzbudila klenotníky k opětovnému nákupu, tato mezera měla negativní dopad v Číně, napříč dodavatelským řetězcem. Zatímco většina platiny je prodávána váhou, výrobci nemají tendenci vytvářet zásoby, protože při poklesu ceny platiny nedosahují vyšší marže.
Společnost Metal Focus očekává, že nákupy tohoto kovu opět utrpí ztrátu, a tím i pokles poptávky po platině.
29.6.2018