Vozový park v Česku stárne a nikdo neví, jak situaci změnit. Nejstarší auta jezdí na vesnicích, kde má průměrné auto stáří kolem dvaceti let. Ekologická daň by dopadla na ty nejchudší a o šrotovném se politici marně dohadují už deset let. Ministerstvo dopravy čeká na výsledky expertizy.
Vozový park v Česku stárne a nikdo neví, jak situaci změnit. Nejstarší auta jezdí na vesnicích, kde má průměrné auto stáří kolem dvaceti let. Ekologická daň by dopadla na ty nejchudší a o šrotovném se politici marně dohadují už deset let. Ministerstvo dopravy čeká na výsledky expertizy.
Česko je vyhlášené vrakoviště Evropy. Když Němcům nevoní staré motory, spolehlivě se o ně poperou řidiči v tuzemských bazarech. Za cenu nového auta si mohou koupit minimálně dvě slušné ojetiny a to rozhoduje.
Cena je hlavní důvod, ale hned za ním je životnost. Češi často nevěří, že moderní ekologické motory vydrží tolik, co osvědčené konstrukce starších strojů.
Za posledních sedm let zestárl vozový park v Česku o jeden rok a v současné době je průměrné stáří vozidel 15 let.
Ve městech zvedají statistiky firmy, které kupují nové vozy. O desítky procent rostou i prodeje luxusních vozidel za miliony. Maseratti se u nás letos prodalo sedm desítek, 55 prodaných kusů hlásí společnost Ferrari, třicet Laborghini a kolem čtyř stovek Porsche.
Vláda chtěla platit šrotovné na likvidaci starých aut už během krize v roce 2009, ale popudila tím prezidenta. "Boj s krizí balíčky tohoto typu nepomáhají. Přesvědčili se o tom v celém světě," reagoval tehdejší prezident Václav Klaus.
Nápad sice tehdy prošel Sněmovnou, ale skončil u ledu až do roku 2015, kdy ho znovu zvedl ministr průmyslu. "By to směřovalo spíše k tomu, aby ty vraky nehyzdily naše životní prostředí," vysvětlil tehdejší ministr Jan Mládek.
Stát dodnes nevykoupil jediný vrak a zatímco v Německu právě běží druhá vlna šrotovného, ministerstvo dopravy stále čeká na výsledek analýzy.
Zdroj: Kurzy.cz; https://www.kurzy.cz/zpravy/476837-cesko-je-vyhlasene-vrakoviste-evropy-vozovy-park-u-nas-starne/