V tomto týdnu ceny palladia dosáhly rekordní výše a zvýšila se prémie nad sesterskou platinou, což nakonec povzbudilo výrobce automobilů k přesunu na platinové katalyzátory, uvedli analytici.
V tomto týdnu ceny palladia dosáhly rekordní výše a zvýšila se prémie nad sesterskou platinou, což nakonec povzbudilo výrobce automobilů k přesunu na platinové katalyzátory, uvedli analytici.
„V tom to roce, kdy došlo ke ztrátám u většiny ostatních komodit, byla rally (prudký růst ceny) v palladiu výjimečná,“ řekl SP Angel. „Je to jeden z hlavních kovů, který je ne nejvyšší úrovni a ceny se za poslední dva roky téměř zdvojnásobily.“
Zatímco úterní rekordní výše 1 137,30 $/oz, ceny Nymexu v prosincovém palladiu stále drží většinu svých nedávných zisků. Spotová cena tohoto kovu byla v úterý téměř 1 150 $/oz.
Přestože růst cen za poslední dva dny byl doprovázen vysokým objemem obchodů – včera bylo obchodováno 60 % více futures (typ termínovaných obchodů) než byl průměr v tomto roce – trh s palladiem je v současné době velmi těsný a velmi nelikvidní,“ uvedli analytici Commerzbank ve výzkumu.
Primární průmyslové použití kovů platinové skupiny je pro katalyzátory automobilů. Historicky bylo palladium levnější, a proto se používalo pro benzinové automobily. Platina byla dražší, ale vyžadovala se u vozidel poháněných naftou. Již více než rok je však palladium dražší, a proto analytici uvádějí, že výrobci mohou místo toho začít s posunem směrem k platině.
Trh s palladiem se v letech minulého století dostává do deficitu nabídky, zatímco podle platforem sestavených většinou analytickými firmami dochází k mírnému přebytku platiny.
„V důsledku silného vzestupu palladia se cenová mezera palladiem a platinou rozšířila na více než 320 dolarů za trojskou unci,“ uvedla Commerzbank. „To by mohlo způsobit, že výrobci autokatalyzátorů zase budou uvažovat o použití více platiny v jejich katalyzátorech.“
SP Angel (finanční makléřská firma) nabídl podobný názor.
„Rally zvyšuje riziko, že automobilový průmysl, největší uživatel palladia se bude snažit snížit spotřebu a namísto toho použít více platinových katalyzátorů,“ řekl SP Angel. „Je to 17 let, co palladium naposledy bylo takto drahé oproti platině.“
„Oba kovy se používají v různém množství v různých typech motorů, v závislosti na účinnosti a ceně. Automobilový průmysl snížil spotřebu palladia o téměř 50 % během dvou let do roku 2002, poté co ceny vzrostly a zvýšily nákup platiny o 37 %.“
Zdroj: Kitco; https://www.kitco.com/news/2018-10-24/Will-Automakers-Switch-Metals-After-Palladium-Hits-Record-High.html